"Direct-to-consumer drug advertising”

Er bestaat op dit ogenblik in de wereld bezorgdheid over het probleem van "direct-to-consumer drug advertising&quot, d.w.z. publiciteit door de fabrikant naar de gebruiker omtrent voorschriftplichtige geneesmiddelen. Recent verschenen meerdere artikels en editorialen daaromtrent [b.v. N Engl J Med 346 : 498-505 , : 523-524 , : 524-526 , : 526-528(2002) ; Brit Med J 324 : 908-911(2002) , Lancet 359 : 1709(2002) ]. "Direct-to-consumer advertising&quot is momenteel toegelaten in de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. In de landen van de Europese Unie is "direct-to-consumer advertising&quot op dit ogenblik niet toegelaten. De Europese Commissie heeft evenwel een voorstel van richtlijn klaar om in de toekomst fabrikanten toe te laten om onder bepaalde voorwaarden binnen de Europese Unie informatie over voorschriftplichtige geneesmiddelen aan het publiek te verschaffen; in eerste instantie zou dit enkel worden toegestaan voor een beperkt aantal aandoeningen (HIV-infectie/ AIDS, diabetes, en astma en COPD) voor een periode van 5 jaar, met evaluatie door het European Medicines Evaluation Agency (EMEA) na deze periode. Hoewel de patiënt zeker recht heeft op degelijke en objectieve informatie over geneesmiddelen, is de vraag of informatie afkomstig van de fabrikant hiervoor geschikt is. De ervaring met "direct-to-consumer advertising&quot in de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland geeft redenen tot ongerustheid. Zo gaat een belangrijk deel van het geld dat aan "direct-to-consumer advertising&quot wordt besteed, naar informatie over een klein aantal – meestal nieuwe en dus duurdere - geneesmiddelen, vaak zonder adequate situering van het geneesmiddel in de globale aanpak van de ziekte, of zonder degelijke vermelding van risico’s en alternatieve behandelingen. Uit een enquête uitgevoerd door de Consumers’ Association uit het Verenigd Koninkrijk blijkt trouwens dat ook patiënten wantrouwig staan tegenover informatie door de fabrikant naar de gebruiker toe over voorschriftplichtige geneesmiddelen [ Brit Med J 324 : 1416(2002) ]. Indien de Europese Commissie beslist om dergelijke informatie door de fabrikant toe te laten, wordt de noodzaak voor onafhankelijke patiënteninformatie nog dwingender.