“Begeleidingsgesprek Nieuwe Medicatie”: een terugbetaalbare dienst aangeboden door apothekers[Reeds verschenen in de rubriek " Goed om te weten" op onze website op 01/10/13] Sinds 1 oktober 2013 kunnen apothekers voor het eerst terugbetaalbare begeleidingsgesprekken aanbieden aan patiënten met een chronische aandoening. In een eerste fase is het "Begeleidingsgesprek Nieuwe Medicatie" voorbehouden aan astmapatiënten die voor het eerst behandeld worden met een inhalatiecorticosteroïd (bv. via een doseeraërosol). Voor het eerst is er voor de Belgische apothekers een honorarium dat niet gekoppeld is aan de aflevering van een geneesmiddel, maar aan de farmaceutische zorg voor de patiënt. De keuze voor astma is niet toevallig. Zoals bij vele chronische aandoeningen is de therapietrouw bij astma vaak problematisch. Daarenboven zijn de gunstige effecten van inhalatiecorticosteroïden doorgaans pas na een à twee weken voelbaar, waardoor de patiënt soms de onderhoudsbehandeling vroegtijdig stopzet. Ook kan een foute inhalatietechniek leiden tot een suboptimaal effect van het geneesmiddel. Persoonlijke begeleiding is noodzakelijk bij het aanleren van de inhalatietechniek, en zeker bij ouderen en kinderen is regelmatige herevaluatie wenselijk. De arts en apotheker moeten de patiënt wijzen op correct gebruik en het belang van therapietrouw. De apotheker is goed geplaatst om de patiënt hierbij te begeleiden. Het "Begeleidingsgesprek Nieuwe Medicatie" kan daarnaast ook een stimulans geven aan medisch-farmaceutisch overleg: hoewel de apotheker formeel niet verplicht is om de arts te informeren, is het wenselijk dat hij ook de arts op de hoogte brengt van eventuele problemen en de patiënt zo nodig naar hem doorverwijst. PraktischHet "Begeleidingsgesprek Nieuwe Medicatie" kan door de arts worden voorgeschreven (bv. door vermelden van "BNM" op het voorschrift van het inhalatiecorticosteroïd), of worden voorgesteld door de apotheker of de patiënt zelf. De patiënt dient zich schriftelijk akkoord te verklaren. De dienst omvat twee terugbetaalbare begeleidingsgesprekken op afspraak in dezelfde apotheek: een eerste informatiegesprek zo snel mogelijk na de aanvang van de therapie, en een tweede opvolggesprek, bij voorkeur na 3 tot 6 weken. Het gesprek wordt gestructureerd met behulp van een protocol. De apotheker maakt van elk begeleidingsgesprek een verslag in tweevoud op. Het ene exemplaar wordt meegegeven aan de patiënt; het andere wordt in het farmaceutisch dossier bewaard. De apotheker vermeldt zo nodig in het verslag of en waarom hij de patiënt adviseert om een arts te raadplegen. Het BNM-gesprek is gratis voor de patiënt; de apotheker wordt door het RIZIV vergoed met een honorarium van 20 euro. Detailinhoud van het BNM protocol1. Eerste informatiegesprek
2. Opvolggesprek
AchtergrondinformatieGecommentarieerd Geneesmiddelenrepertorium hoofdstuk 4.1. Folia november 2005 , januari 2007 en maart 2008 Apotheekrichtlijnen in de praktijk. Astma en COPD (februari 2012), via http://www.apb.be/SiteCollectionDocuments/ALL%20PARTNERS%20ACCESS%20DOC/ENM-BNM/Apotheekrichtlijnen-ASTMA-COPD.pdf http://inami.fgov.be/drug/nl/pharmacists/agreements/enm-bnm.htm BronnenPersbericht APB – Communiqué de presse APB http://www.apb.be/SiteCollectionDocuments/COMMUNIQUES%20DE%20PRESSE%20-%20PERS%20MEDEDELINGEN/Dossier-ENM-BNM/BNM%20Persbericht%2016-09-2013.pdf Begeleidingsgesprek Nieuwe Medicatie omzendnota grote reeks n°70 t.a.v. apothekersteam vanwege het OPHACO secretariaat. 23/09/2013 |